Mens erger je niet!
"Zeg maar dat ik even van mijn plaats ben of dat ik in vergadering zit", of: "Ik ben er niet hoor!". Mocht u deze woorden nooit zelf in de mond gelegd hebben, dan mag ik u feliciteren met een uiterst sociale mentaliteit en een naar waarschijnlijkheid zeer sterk inlevingsvermogen. U als secretaresse wordt op regelmatige basis benaderd door niet alleen uw collega's op het werk, maar ook verkopers die uw manager, of soms ook u proberen te overtuigen van alles waar het bedrijf waarvoor u werkt beter van zou kunnen worden. Want zeg nou zelf, alles kan toch altijd beter!?
"Zeg mevrouwtje"
U neemt uw werk erg serieus en zet zich al jaren in als betrouwbare rechterhand voor één of meerdere van uw collega's. Vaak bent u woordvoerder, analist, strateeg, administrateur en.. oh ja, secretaresse tegelijk. Erg prettig is het niet, dat mensen van buitenaf dit niet als belangrijk beschouwen en graag uw collega willen spreken waar u het woord voor voert. Het gebruik van kleinerende woorden en een mompelend stuntelen aan de telefoon van zo'n gesprekspartner kan enigszins lijden tot irritaties.
"Vorige week heb ik u gesproken, maar nu weer.. over hetzelfde"
Mevrouw vorige week heb ik u gesproken en nu spreek ik u weer, alleen heb ik niets anders te melden dan ik u vorige week ook al gemeld heb. De reden hiervoor is ook nog dezelfde want ik wil dat uw bedrijf centjes uit geeft aan wat ik u kan geven. Wat ik alleen nog steeds niet wil horen, is dat u dit niet wenst. Herkenbaar wellicht?
"Hey, alles goed?"
Voor zover u het herinneren kunt heeft u niet geknikkerd met uw gesprekspartner, in de klas gezeten, of samen in een band gezongen. U bent vanaf het eerste gesprek geen "mevrouw" meer, maar een met "je" aangesproken vriendin. "Hoi, hoe is het met je? Ga je nog wat leuks doen dit weekend?" Kortom, gezelligheid kent grenzen die u heel goed begrijpt, maar voor sommige lastig te bepalen zijn.
De tip van de andere kant van de lijn.
Zelf ben ik verkoper en denk ik dat ik over het algemeen mijn vak redelijk begrijp en mij redelijk in uw schoenen plaatsen kan. De tip die ik vanaf de andere kant van de lijn mee kan geven is de volgende:
Wees duidelijk, transparant en sta iemand te woord wanneer iemand u denkt te kunnen helpen met een uitdaging of een probleem. Ligt de oplossing niet in uw lijn der verwachting? Dat kan, maar leg dan uit waarom dit niet zo is. Laat blijken hoe formeel u het gesprek vorm wil geven in uw reacties en vraag uw gesprekspartner of men u de tijd wil geven te kunnen reageren wanneer u dit wenst.
De aanhouder wint, dus hoe vaak komt het voor dat "even van uw plaats zijn", of het "in bespreking zijn" u op levert wat u wenst? Een verkoper belt de dag erna opnieuw en bij geen resultaat de dag daarna weer en dat is minder leuk voor uw collega's.
Daarnaast kan ik u eerlijk stellen, dat ik, als verkoper het hardst loop, de beste tarieven heb en het meeste over heb voor de secretaresse waar ik de leukste en prettigste gesprekken mee voeren kan.
Elmar van Dijk