Mijn oplossing heb ik graag medium rare

31-10-2013 20:52

"Onze vergaderlocatie is de beste in zijn soort.. ". Dit zijn woorden die u ongetwijfeld bekend voorkomen. Er zijn voldoende voorbeelden te vinden van verkopers die u proberen een product of dienst te slijten waar u helemaal geen baat bij hebt. Dan is het vreemd en behoorlijk vervelend als de verkoper u alsnog probeert te interesseren voor iets waar u op voorbaat al "nee" tegen gezegd hebt. 

 

U neemt niet alleen de vergaderlocatie af bij een aanbieder. Misschien heeft u het zelf niet in de gaten, maar u neemt af op de zekerheid in het advies van uw vertrouwenspersoon. Hij verzorgt de shuttleservice naar het hotel wanneer u aan geeft dat u weet dat er geen goede aansluiting is met het openbaar vervoer en verzorgt de extra gezonde gerechten met de lunch omdat uw manager zich richt op gezonde voeding voor zijn werknemers. 

 

Het wiel is al eens uitgevonden, het perfecte product bestaat niet en er lijkt geen product enig in zijn soort. Hoeveel monopolische producenten en/of aanbieders kent u in deze tijd nog? Onlangs heb ik zelf nog geleerd dat een octrooi, of patent nooit volledig dekkend is. Er zitten 1500 patenten op de cups van Nespresso, dus hoe komt het dan dat Douwe Egberts capsules kan en mag produceren die passen in het koffiezetapparaat van Nespresso?

 

De meerwaarde van elk product en/of dienst, is de wijze waarop deze in samenhang met het probleemoplossend en adviserend vermogen van de verkoper u als afnemer een last van de schouder neemt en voldoet aan de verdere wens der verwachting. 


Het product of de dienst is slechts 1 van de ingredienten van het gerecht. En vertel mij eens; smaakt uw gerecht lekker wanneer het slechts uit een enkel ingredient bestaat?

 

Een creatief voorbeeld van het probleemoplossende vermogen van een verkoper:

case: U verkoopt liften en de directeur van uw klant vermeldt u, dat zijn werknemers klagen dat de lift te langzaam gaat

Vrij simpel zou je zeggen, we hebben ook snellere liften en die komen we maandag installeren! Maar de realiteit blijkt dat de directeur gewoonweg niet tevreden is, geen additionele kosten wil maken en dus een kosteloze oplossing wil voor zijn probleem. 

Oplossing: Hang een spiegel naast de lift en de ervaring van de directeur zal zijn dat zijn werknemers veel minder klagen. De mens is namelijk van nature gewend bij het zien van een spiegel, om zichzelf eens in beschouwing te nemen en hier ook de tijd voor te nemen. Dan valt de wachtijd op de lift hen minder op en zijn ze blij dat hun haar of mascara weer goed zit. 

 

Schoenmaker blijf bij je leest, maar laat je vooral verrassen en ontzorgen door degene die dat vrijblijvend voor je doen!

Dat is de boodschap die ik als verkoper, u als afnemer en boekster van vergaderlocaties graag wil meegeven. 

 

 

Elmar van Dijk