Uw baas de gekste niet
11-12-2013 16:21
De meeste mensen hebben een werkgever en baas. Wanneer u met uw collega's staat te praten valt het gesprek stil wanneer ze passeren. Heeft u zich weleens afgevraagd waarom dit komt? Wellicht wel wegens hun charismatische voorkomen? Of is het omdat uw baas precies die ingrediënten heeft die hem of haar maken tot één van onderstaande stereotype bazen:
De "ik weet alles al" baas
De eerste en wellicht meest frustrerende variant van een manager is de 'ik weet alles al'. Ze vertellen je hoe de wereld werkt, hoe je gezamenlijk met alle neuzen dezelfde richting in moet wijzen (als het hun richting maar is), wat er gebeurd als je dat niet doet en waarom je niet teveel moet willen veranderen. Waarschijnlijk weten ze ook wel wat voor auto je rijden moet als je dit vraagt. Ze halen hun voldoening al uit kleine successen en dit maakt hen "oost Indisch doof" voor nieuwe ideeën, discussies, of verbeteringen van bedrijfsprocessen.
De "doe je de deur achter je dicht" baas
De tweede is de emotioneel afstandelijke baas, ofwel het type die de deur achter zich dicht slaat en nooit gehoord heeft van de open deur mentaliteit. Uiteraard zitten ze wel bij de management meetings en andere bijeenkomsten die hun aandacht behoeven en daarnaast steken ze vaak al hun ziel en zaligheid in het doen van hun werk. Een hedendaags gesprek valt er echter niet mee aan te knopen. Een glimlach kan er ook maar moeilijk van af en delegeren is een aangeboren eigenschap van zijn toch al zo ontzettend "sympathieke" karakter en voorkomen.
De "ieders mening telt" baas
Het derde type baas denkt graag (heel erg graag) mee met zijn werknemers en mengt zich vaak in gesprekken tijdens de lunch in de kantine en dan vooral als niemand daar behoefte aan heeft! Een vriendelijke tik op zijn schouder en een compliment voor zijn vriendelijke gedrag geeft hem onmiddellijk een glimlach. Klinkt prima zou u zeggen, maar harde keuzes maken kan hij niet. Het bijltje waarmee soms zakelijk mee gehakt moet worden kent hij ook niet. Ieders mening is belangrijk en in de overweging van een beslissing wordt er in veel gevallen simpelweg geen beslissing gemaakt, met als achterliggende reden dat tegenstrijdige argumenten kunnen leiden tot een intern conflict en daar houdt hij niet van.
De "simpelweg eikel" baas
Daarnaast zijn er ook gewoon simpelweg eikels, vervelende, ongevoelige, vooral narcistische bazen. Meestal wijzend met het vingertje naar anderen en worden vaak als paranoïde gezien. Ze halen vaak wel hun gestelde targets wat ervoor zorgt dat ze rugdekking krijgen van boven. Kleinerende geintjes, struisvogel politiek en ondoordachte opmerkingen zorgen vaak voor een gestreste werkomgeving voor de werknemers die hier de dupe van zijn.
Natuurlijk bestaan er gelukkig ook managers of bazen die wel voldoen aan het lijstje der verwachting van de werknemers:
"Een leider is inspirerend en interessant, heeft visie en een passie. Een leider houdt van mensen en heeft een onuitputtelijke bron van energie. Duidelijke normen en waarden zijn de eerste woorden in zijn woordenboek en die hem brengen waar hij zijn moet. Daarnaast heeft een leider vaak een empathische kweekvijver voor nieuwe kampioenen en leiders".